
Στον κόσμο της άσκησης και της αθλητικής ανάπτυξης, η πρακτική εκπαίδευση έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Ωστόσο, δεν μπορεί να υποτιμηθεί η εκπαίδευση των γνωστικών ικανοτήτων (μνήμη, συγκέντρωση, ανάλυση, διόρθωση, κριτική ικανότητα, κατανόηση).
Πολλοί αθλητές, καθώς και προπονητές, επικεντρώνονται αποκλειστικά στην πρακτική εξάσκηση, παραμερίζοντας έτσι τη θεωρία πίσω από τις πράξεις. Αυτό το σφάλμα αποτελεί ένα πολύ σημαντικό βήμα κατανόησης και του αθλητή αλλά και του προπονητή.
Η θεωρητική εκπαίδευση από τη σκοπιά του αθλητή
Ο αθλητής μαθαίνει τα βασικά σημεία προσοχής μιας τεχνικής, κατανοεί τη σημασία της τεχνικής και τη στρατηγική προσέγγιση, καθορίζει στόχους, επιλύει παρερμηνείες και ψυχολογικά ζητήματα. Είναι μια διαδικασία που δίνει νόημα στην πρακτική εξάσκηση, διευκολύνοντας την πρόοδο.
Η θεωρητική εκπαίδευση από τη σκοπιά του προπονητή
Ο προπονητής κατανοεί τους λόγους ύπαρξης ενός λάθους, τη δυναμική κάθε αθλητή, καθώς και το τι επηρεάζει την προπόνηση αρνητικά αλλά και θετικά. Εμβαθύνει σε εξατομικευμένες τεχνικές διόρθωσης λαθών και προσέγγισης των αθλητών. Είναι μια διαδικασία που βοηθά τον δάσκαλο να επαναπροσδιορίσει προπονητικούς στόχους και πλάνα δράσης. Η στρατηγική αυτή υποστηρίζει την ανάπτυξη των αθλητών σε όλους τους τομείς.
Θυσία ή πλεονέκτημα;
Η δημιουργία μιας λάθους εντύπωσης είναι πολύ εύκολη μέσα σε μια τόσο μικρή ώρα με τόσους διαφορετικούς ασκούμενους. Η διαστρέβλωση και η παρερμηνεία των καταστάσεων είναι κομβικής σημασίας στην σταδιοδρομία του αθλητή. Η γνωστική εκπαίδευση είναι ένα εργαλείο που φέρνει τις δύο πλευρές πιο κοντά, ο προπονητής πρέπει να δράσει γρήγορα. Γνωστικά τεστ, συζήτηση και γνωστοποίηση είναι τα εργαλεία που φαίνεται να εξαλειφθούν φαινόμενα όπως η αυτοεκπληρούμενη προφητεία.
Βιβλιογραφία
- Weinberg, R. S., & Gould, D. (2014). Foundations of Sport and Exercise Psychology (6th ed.). Human Kinetics.
- Erickson, K., & Côté, J. (2016). Developmental Model of Sport Participation: A Revised Framework for the Development of Athlete Expertise. The Sport Psychologist, 30(3), 217-232.
- **Schempp, P. G., & Gracenin, R.